איך לזהות שבר נפשי

פורסם ב- 12/10/2023
יואב מגנוס

זיהוי מוקדם של משבר נפשי מאפשר יציאה מהירה מהמשבר ומונע החמרה משמעותית.

ישנם סוגים שונים של משברים ולא תמיד ברור איפה עובר הגבול בין משבר זמני שיחלוף מעצמו לבין שבר נפשי הדורש התערבות. איש מקצוע מיומן לרוב יוכל להבחין בקלות בין השנים מכיוון והמופעים בשבר נפשי בולטים ודומים בין המקרים.

חשוב להבין ולהכיר כי הסימפטומים בשבר נפשי מזגזגים, באים והולכים בתדירות משתנה ולכן במקרים רבים הסובבים את המתמודד/ת מבולבלים ואף לעיתים אינם מבחינים במשבר מכיוון ומדי פעם המתמודד/ת יכול/ה להיראות ולהישמע תקין לחלוטין אך כעבור זמן מה נראה את המופעים חוזרים.

סימנים לשבר נפשי

  • דיבור שוטף – ברוב המקרים נראה שטף של דיבור עם יכולת הקשבה נמוכה, לעיתים גם נוכל להבחין בדיבור מעגלי, כלומר, חזרה על אתם התכנים פעמים רבות.
  • ריפיון אסוציאטיבי – חוסר בעיקביות בתוכן הדברים ומעבר מנושא לנושא ללא הקשר בין הנושאים.
  • רגישות יתר – תנודתיות מהירה בין רגש אחד לאחר ובעוצמות גבוהות, לעיתים נראה מעבר בין מצב תקין לרגש קיצוני אחד וחזרה למצב תקין, לדוגמא פחד או כעס, ובמקרים אחרים נראה מעבר מהיר בין מגוון רגשות שונים, לדוגמא מעבר מעצב לשמחה לכעס לאופוריה וכן הלאה.
    רגישות יתר מתבטאת גם בתגוביות יתר לסביבה ובפרט לרגשות הסובבים.
  • בוחן מציאות פגום – ישנם סוגים שונים של פגמים בבוחן המציאות ולא תמיד הפגמים יהיו מאוד בולטים, פגם בבוחן המציאות יכול להיות מחשבות רדיפה, מחשבות קונספרטיביות, בילבול בין מציאות לדמיון, הזיות, שמיעת קולות, לעיתים המתמודד/ת מייחס/ת לעצמו/ה כוחות על או יטען שהוא המשיח ולעיתים יהיה משוכנע שעוד רגע הוא מרוויח מיליארדים בלי מאמץ או שהוא בקשר עם דמות מפורסמת שלא פגש מעולם.


ככלל, כאשר מופיעים שלושה מתוך הארבעה נגדיר את המצב כשבר נפשי.

ישנם סימני אזהרה רבים וביניהם חוסר שינה לא אופייני, חוסר יכולת להתרכז לאורך זמן, ביזבוז כספים משמעותי ולא אופייני, ירידה משמעותית במשקל בזמן קצר, נסיגה מפעילויות שבשגרה, פגיעה בזכרון טווח קצר, חוסר התמצאות בזמן ומרחב, במקרים מסויימים המתמודד/ת יפטרו מרכוש סתם כך ובמקרים אחרים נראה הסתגרות וחוסר תקשורת הנובע מרצון להסתיר את המצב.

חשוב להכיר שלא כל מקרה בו רואים שלושה מתוך הסימפטומים המופיעים מעל הוא בהכרח שבר נפשי ולעיתים חלק מהמופעים יהיו קשים לזיהוי, מומלץ להתייעץ עם בעל ניסיון וידע לפני שנוקטים פעולה.